Sabtu, 14 Ogos 2010

CARA MENGATASI HALANGAN


    Suasana yang tenang amat diperlukan oleh seorang pelajar untuk menelaah pelajaran mereka. Selain itu gangguan dalaman diri pelajar itu sendiri sebagai contoh stress dan masalah yang dialami oleh pelajar itu sendiri. Pergolakkan hati seorang pelajar tidak boleh dijangka dan sentiasa akan berlaku. Oleh itu pelajar harus sentiasa berusaha menghindari dan bersedia untuk menghadapinya. 


Tips mengatasi halangan
  • Membangunkan personaliti diri
Pelajar haruslah membangunkan personaliti mereka iaitu dengan mengenal pasti kebolehan dan pencapaian mereka.Galakan dan sokongan serta memahami pelajar akan memberi kesan yang positif terhadap pembelajaran dan pencapaian pelajar-pelajar. Kelamahan yang ada boleh diatasi oleh pelajar,dengan memupuk keyakinan.Contohnya,malu dan gementar untuk bercakap dikalayak ramai.



  • Tanamkan semangat kepimpinan yang tinggi dalam diri.
Dengan semangat dan azam yang tinggi segala halangan dan cabaran akan dapat dihadapi oleh pelajar dengan cemerlang. Kegagalan bukanlah sesuatu yang tidak baik tetapi kegagalan mengajar pelajar itu untuk lebih berusaha dan lebih berani untuk menghadapi cabaran yang akan datang. Berbekalkan semangat spiritual yang kuat,ia akan dapat menguasai emosi dan pengurusan terhadap sesuatu pekerjaan yang akan dilakuakan oleh pelajar. Semangat kepimpinan yang tinggi akan membuatkan pelajar akan sentiasa kehadapan sebagai seorang pemimpin yang mempunyai idea yang bernas serta bermotivasi tinggi. Kegagalan yang dihadapi dijadikan pembangkit semangat untuk terus maju kehadapan.

  • Tanamkan cita-cita
Kita boleh mencapai setiapa impian kita melalui cita-cita. Gambarkan matlamat dan cita-cita itu. Fikirkan setiap pagi"aku mampu buat yang terbaik". Tidak seorang pun mampu mencapai cita-ciat dalam sekelip mata. Kita perlu berusaha dan mengambil masa yang lama. Catatkan cita-cita anda dimana-mana tempat yang mudah dilihat kerana ia akan selalu mengingtkan kita supaya terus berusaha. Jangan sesekali mempunyai sikap berpuas hati pada diri dan tahap pencapaian. Kita patut bercita-cita tinggi dan berada dipencapaian yang tinggi. Berusahalah untuk mencapainya.



  • Merubah sikap dan tabiat buruk
Merubah sikap tidak memerlukan wang, ia cuma memerlukan daya usaha yang kuat dan memakan masa yang agak lama. Berdasarkan pengalaman saya,sesetengah individu bercita-cita untuk merubah tabiat buruk orang lain,kenapa tidak dicuba untuk merubah diri sendiri. Untuk berjaya,perbuatan dan tingkahlaku itu mencerminkan keinginan seseorang.Memperbaiki kelemahan diri merupakan usaha untuk merubah menjadi yang lebih baik.
  • Beriadah
Beriadah juga merupakan salah satu cara dalam menangani  gangguan. Dengan menjalankan aktiviti riadah pelajar dapat mengurangkan tekanan yang dialami oleh mereka. Tekanan dalam menjalankan tugasan juga sedikit sebanyak akan menganggu emosi pelajar yang sentiasa berada di dalam bilik tanpa menjalankan sebarang aktiviti yang berfaedah. Masalah akan wujud apabila tekanan yang dialami tidak di uruskan dengan betul.

  • Menjaga pemakanan
Pemakanan  juga dapat membantu pelajar mengatasi masalah dalaman mereka,sebagai contoh masalah kesihatan yang dialami oleh pelajar. Namun begitu makanan sahaja tidak menjamin kesihatan pelajar terjamin kerana pelajar itu sendiri tidak mengambil berat pemakanan seharian mereka. Pelajar tidak menyedari pemakanan juga amat memaikan peranan penting dalam kehidupan mereka sebagai seorang pelajar. Kebanyakkan pelajar mengamalkan makanan segera sebagai contoh Maggie. Makanan segera tidak mempunyai khasiat yang seimbang dalam diet harian,berdasarkan pengalaman yang saya alami,apabila amalan pemakanan yang tidak betul akan menyukarkan saya memberi tumpuan kepada kuliah disebabkan ketidakselesaan yang dialami oleh perut.




  • Buangkan sifat hasad dengki
Perkara lain yang harus dijaga bagi mengelakkan gangguan pada diri pelajar ialah buangkan sifat hasad dengki. Hal ini demikian kerana hasad dengki merupakan penyakit hati yang tidak dapat diubati. Cemburu dan dengki atas kejayaan rakan sekuliah adalah perkara biasa yang dialami oleh pelajar. Tetapi cemburu dan dengki yang melampau akan menyebabkan pelajar menyimpan hasad dengki kepada rakan sekuliah mereka. Hal ini merupakan perkara yang tidak seharusnya dilakukan pelajar. Seharusnya pelajar mengamalkan persaingan yang sihat dengan rakan sekuliah mereka,sebagai contoh berkerjasama dengan rakan yang lebih arif dalam subjek tersebut dan bersama-sama menjadi pelajar yang cemerlang.


  • Tidak bersifat kedekut
Bagi pelajar islam,agama mengajar kita supaya tidak bersifat kedekut. Tanamkan sifat pemurah dalam diri setiap pelajar. Sebagai contoh berkongsi ilmu yang ada. Pelajar yang cemerlang tidak akan kekok untuk berkongsi pengetahuan dengan rakan mereka yang lemah. Takut untuk gagal bukanlah penyebab untuk tidak berkongsi ilmu yang ada. Persaingan akan berlaku apabila pelajar sering berlumba-lumba untuk mendapatkan keputusan yang baik. Inilah yang dikatakan persaingan sihat.


  • Jangan sombong
Jangan malu untuk bertanya. Perasaan sombong yang ada pada diri pelajar ialah malu untuk bertanya.Perasaan sombong ini tidak sepatutnya berada dalam diri pelajar.Jangan takot untuk dilabel soleh rakan-rakan sebagai orang yang lembab kerana diri sendiri mengetahui kemampuan dan kebolehan diri.Oleh itu buanglah perasaan sombong yang ada dalam diri.


  • Fikir untuk membuat
Sentiasalah berfikir anda boleh. berfikirlah anda perlu memulakan sesuatu,dan bertindak dahulu barulah sesuatu pekerjaan akan jadi dengan sempurna. Fikirlah untuk membuat jangan berfikir setelah melihat orang lain membuat dahulu baru kita akan membuatnya.

  • Yakin kepada kebolehan
Keyakinan pada diri sendiri dapat dibentuk dengan persediaan yang mencukupi dan yakin kepda janji allah,orang yang berusaha akan mendapat apa yang diusahakan. Sekiranya kita tidak yakin dengn kebolehan sendiri,janganlah mengharapkan orang lain untuk yakin kepada diri kita.


  • Berdoa
Berdoa kepada tuhan dengan yakin. Setiap agama mengajar umatnya untuk berdoa dengan yakin kepada tuhan. Dengan usaha yang dilakukan dan tawakal, pelajar juga haruslah berdoa dengan yakin untuk mendapat keredaan dari tuhan.

Impak daripada gangguan rohani dan jasmani sangat besar kepada seorang pelajar yang mengambil berat tentang pelajaranya. Kesan daripada gangguan dalam pelajaran akan menyebabkan pelajar hilang tumpuan dan amalan seperti inilah akan membawa kepada kegagalan pelajar menjadi pelajar cemerlang.

1 ulasan: