Jumaat, 20 Ogos 2010

KESIMPULAN

"TIDAK ADA KEJAYAAN TANPA BERSUSAH - PAYAH"

Semua yang mahu berjaya mestilah sanggup menempuh dugaan dan halangan. Jika mahu bersenang-senang kajayaan tidak akan menghampiri kita.

 Setiap pelajar boleh menjadi seorang pelajar cemerlang sekiranya mendapat dorongan dari keinginan diri sendiri serta didorong oleh keluarga,rakan serta persekitaran  turut membantu dalam menjadi pelajar cemerlang. Cemerlang yang diwarwarkan ini pula bukan semata-mata dari aspek akademik malah perlu jua mantap dari sahsiah diri,moral juga aktiviti-aktiviti ko-kurikulum seiring dengan persaingan yang sengit dalam pasaran kerja khususnya, justeru dengan adanya kemahiran tambahan inilah yang membezakan konteks kecemerlangan pelajar yang hanya cemerland pada satu aspek berbanding cemerlang dalam segala aspek.

       Kecemerlangan pelajar diperlukan demi menjadikan negara Malaysia sebagai negara yang terdiri daripada para ilmuan yang serba boleh, berpandangan luas serta memiliki sahsiah tinggi seiring jua dengan kecemerlangan dalam aktiviti kokurikulum. Oleh itu, jelas dinyatakan kecemerlangan seseorang pelajar itu wajar berteraskan pada paksi diri sendiri dibantu dengan faktor-faktor luaran, penerapan didikan agama dan sahsiah diri demi mewujudkan individu, masyarakat serta rakyat yang Cemerlang Gemilang Terbilang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan